Sjefen fra helvete

publisert i Blogg | 0

01072015_135548_0En praktisk overlevelsesguide

Fra forordet

Har du en sjef fra ”helvete”? Da er du heldig! Dette er akkurat en bok for deg. Har du en medarbeider fra ”helvete”? Her har du julegaven hans!

Finnes det sjefer fra ”helvete”? Eller dreier det seg bare om din håndtering av den aktuelle sjefen, eller at du ikke har sett han med flere forskjellige ”briller”? Hvem vet – kanskje har du allerede en ide om det. Uansett, her har du en rekke nyttige og praktiske tips og råd for å finne det ut.

Min jobb som psykolog og konsulent er å utvikle mennesker, enten enkeltindivider eller grupperinger, gjennom kurs, konferanser og samtaler. En av de viktigste utfordringene for oss som utvikler mennesker er at vi ikke får utviklet og jobbet med de som ikke er der, det må vi gjøre gjennom de vi utvikler. Vi må lære de å lære bort, vi må gi de innspill til hvordan påvirke sine omgivelser.

Ofte hører jeg uttalelser som: ”her skulle min leder ha vært” eller ”bare sjefen min hadde hørt dette” eller lignende, og min beskjed er rimelig klar: er du misfornøyd med sjefen din, gjør noe med det. Er du misfornøyd med dine medarbeidere, få til en bedre utvikling! Er du misfornøyd med situasjonen – ta grep! Her har du grep. For på samme måte som du lærer opp dine medarbeidere, kan du også lære opp sjefen din.

Denne boken gir deg det du trenger til å håndtere ulike typer sjefer og ulike typer situasjoner, her får du mange nyttige praktiske råd og tips og praktiske eksempler. Her får du innblikk i en rekke klassiske strategier for elementær håndtering av mennesker. Sjefen din er også et menneske, og det å være leder kan være en ensom og usikker tilværelse. Ensomhet og usikkerhet kompenseres ofte med forskjellige strategier, strategier som ikke alltid er like heldige, strategier som skaper problemer. Strategier man selv ikke er klar over at man bruker, strategier man ikke alltid ser konsekvensen av. Kanskje er det urettferdig å kalle han eller henne ”sjefen fra helvete”, kanskje er det deg selv som bare håndterer det feil. Kanskje sjefen din også ønsker en positiv utvikling mellom dere. Hvorfor ikke prøve?

Du har muligheten til å gjøre noe med det. Denne boken, og litt trening, gir deg den muligheten

I min praksis opplever jeg at mange utsetter problemet for lenge, slik at det ofte blir for sent. Jo lengre inn i problemet, jo vanskeligere er det å komme ut – jo lengre man venter med å gjøre noe, jo mer ”grisete” kan det bli. Ofte får jeg konflikter på bordet som har vokst fra en enkelt ”fillesak” til å omfatte nesten hele organisasjonen, fordi man unnlot å ta tak i det i starten. Selvfølgelig spennende for meg (og media), men ikke for de impliserte. Jeg får også, alt for ofte, mennesker på mitt kontor som har blitt slitne og utbrente/syke på grunn av dårlige leder & medarbeider relasjoner.

Ta små grep underveis, ta ting opp underveis – føler du det er noe, så gjør noe. Be også om hjelp hvis det er lurt. Fra kollegaer, sjefen selv, bedriftshelsetjenesten, advokat, verneombud osv. På de fleste arbeidsplasser er vel den overordnede målsettingen og gå samme vei. De fleste impliserte parter – inkludert deg og sjefen din – vil på en eller annen måte være interessert i det. Selv om det kanskje ikke alltid virker sånn.

Denne boken er også et ypperlig karriereverktøy for deg som vil opp og fram i organisasjonen. Det finnes nemlig alltid en måte å håndtere folk på, og å få folk til å spille sammen. Du tjener på å spille på lag med din sjef og dine kollegaer, dersom det gjøres på en riktig og funksjonell måte. Noen kaller det kanskje smisking. Men hvis funksjonell ”riktig” konstruktiv smisking hjelper, så hvorfor ikke.

Men går det ikke, så går det ikke. Evnen til å gi opp kan være et godt supplement til evnen til å stå på og gi det lille ekstra. Noen bruke alt for mye energi og krefter på håpløse prosjekter. Boken gir deg også en vei ut etter å ha prøvd alt. Enkelte ganger må man rett og slett tenke på hva som er best for en selv, mange av de jeg jobber med glemmer ofte seg selv i prosessen.

Uansett, skal du få til noe positivt med en sjef fra ”helvete”, må han oppleve deg som en medarbeider fra ”himmelen” (basert på hans egne definisjoner). Vil du få til et godt samspill, må kanskje du begynne med smilet du ser i speilet hver morgen. Denne boken dreier seg vel kanskje ikke så mye om alle andre, som den gjør om deg.

Det er ditt liv, du er egentlig sjefen: Bli en medarbeider fra ”himmelen” hvis det er den beste veien å gå for deg…

Oslo 13. august 2007
John Petter Fagerhaug
Psykolog & konsulent

Boken finner du her