Fra FRYKT til LYST!

publisert i Løsninger | 0

Mange stoppes av frykt, få bruker frykten som en venn.

Det som oftest hindrer oss fra og få til det vi ønsker er frykt. Frykt for at noe ubehagelig eller vondt kan skje. Det som hindrer oss i praksis er at vi da ikke forsøker noe, vi utsetter noe eller vi forsøker å ta bort selve følelsen av frykt eller ubehag, istedenfor å bruke den funksjonelt. Frykten er der for en grunn, hva skjer hvis vi bruker den som en venn og rådgiver?

«Pain is good – Pain works»

All frykt inneholder noe som er viktig, og noe man har lyst til å oppnå. Her er en løsning som virker, eksempler finner du på slutten av artikkelen.

1) Frykt

Frykt kan deles inn i 2 kategorier. Vi er redd for 1) fysisk smerte og 2) mental/psykisk smerte eller ubehag. Begge deler har livsviktige funksjoner, de er budskap om at noe må gjøres noe med. Men det er en viktig forskjell: fysisk smerte bør vi unngå, og vi må gjøre noe med den når den oppstår. Mental smerte bør vi møte, og gjøre noe med.

Fysisk smerte forteller om at noe er direkte skadelig eller kanskje livstruende, noe vi må komme oss unna eller unngå. Kommer det med andre ord en isbjørn med balltre mot deg, så løp for livet.

Mental smerte på den annen side er viktige signaler for vår utvikling og vekst, den forteller oss at det er noe vi må lytte til og at det er er noe vi må gjøre noe med. Det er kroppen og sinnet vårt som forsøker å fortelle oss noe viktig. Mange tolker dette feil og gjør alt de kan for å fjerne signalene uten å lytte til budskapet. Dilemmaet er da at frykten eller ubehaget kommer sterkere tilbake senere, og vi må dempe den enda mer.

2) Viktig

Frykten og smerten forsøker å fortelle deg om noe som er viktig for deg. Bruker vi ikke frykten, smerten og ubehaget til å finne ut hva som egentlig er viktig for oss går vi glipp av utvikling, økende personlig styrke og det livet vi ønsker oss. Eliminerer vi bare signalene går vi glipp av selve budskapet.

Gjør vi signaler fra ubehag og frykt om til et fokus på hva som egentlig er viktig for oss i denne situasjonen, får vi en rådgiver som virkelig gir oss mye.

Så spør deg selv når frykten eller ubehaget kommer, hva er egentlig viktig for meg her? Hva er viktig for meg å få til? Hva er viktig for meg å gjøre eller fokusere på her?

Dette er spørsmål som frykt og ubehag kan gi deg for å holde deg «på veien», i stedefor å kjøre «i grøften» som man jo egentlig er redd for.

Løsningen er ikke å eliminere budskapet gjennom flukt, distraksjon, forstyrelser eller å gi opp å prøve, men å møte signalene funksjonelt slik at de sørger for at du holder fokus «på veien» – på det som er viktig for deg.

3) Lyst

Når du lar frykten eller ubehaget avdekke hva som egentlig er viktig for deg, og du begynner å fokusere på det, kan du sprite det hele opp med LYST. Frykt skjuler alltid en eller annen form for lyst!

Spør det selv hva du egentlig har lyst til i denne situasjonen. Hva har du lyst til å få til, oppnå, oppleve eller føle her? Få frem følelsene dine. Tren på å bruke «lystmuskelen».

Eksempler

Skriving

Når jeg skriver dette så kjenner jeg frykt. Frykt for at det ikke er bra nok, at jeg ikke har fått med med alt, at ingen vill like det, at det blir misforstått eller kritisert, at folk ikke bruker det, at ingen deler det videre til andre som kan ha nytte av det, at jeg som dyslektiker skriver noe feil osv. Fryktene er mange og kommer helt av seg selv. Jeg tipper at alle som skriver med tanke på å publisere noe møter sine frykter. (Jeg tipper også at alle som har publisert noe, har lært at det alltid er noen som kritiserer deg for noe.)

Men hvis jeg lar frykten være en rådgiver og jeg spør meg selv hva som egentlig er viktig her, får jeg et helt annet fokus. Da tenker jeg at dette er viktig å skrive så bra som mulig. At dette kan bidra til mye bra i andre menneskers liv, at det er viktig å få formidlet denne løsningen på best mulig måte slik at du og mange andre får gleden av den. Da kjenner jeg helt andre følelser, og jeg fortsetter å skrive.

Og hva har jeg egentlig lyst til her?

Jeg har virkelig lyst til å utvikle gode løsninger som kan utvikle og hjelpe mennesker til et bedre og mer suksessfullt liv. Jeg har enormt lyst til at dette skal bli en super løsning som hjelper og deles av mange. Jeg har rett og slett lyst til at dette skal bli en bra løsning som virker, og som skaper gode resultater for flest mulig, daglig.

På denne måten har frykten ledet til lyst, og istedenfor å sitte passivt og handlingslammet på grunn av frykt, har jeg nå lyst til å sitte her og skrive og skrive og skrive. Energien kommer, og energien brukes riktig.

Å drive for seg selv

De fleste som driver for seg selv har stille perioder, eller andre utfordringer hva gjelder det å få et firma til gå rundt, vokse eller overleve. Stille peroder kan ofte frembringe frykt rundt økonomi, hjem/bolig, familie, eller rett og slett frykt for å ikke få ting til, eller frykt for fiasko. (Mange har til og med frykt for suksess). Denne frykten kan gjøre en handlingslammet og feilfokusert. Den kan lede til distraksjoner og flukt som avhengighet av av ulike stoffer og tenknolog, unnskyldninger, kritikk av verden der ute, krav til andre eller unngåelsestrategier. Dette skaper ikke løsninger og gjør situasjonen bare verre.

Som selvstendig næringsdrivende kjenner jeg av og til på dette, og går i fellen og får feil fokus. Men når jeg spør meg selv hva som egentlig er viktig, er det ikke penger eller overlevelse som driver meg. (Driver du bare for å tjene penger, har pengene en lei tendens til å hode seg unna, og kanskje også kundene). Poenget er ikke å tjene penger, det som er viktig for meg er å levere noe bra overalt.

Når frykten min får frem viktighet spørsmålet fylles jeg opp med motivasjon istedenfor frykt, og energien får en konstruktivt og utviklende fokus – det blir ikke bare noe jeg tenker eller føler, det blir noe jeg kjenner i hele kroppen.

Når jeg kjenner på viktigheten av å utvikle og levere løsninger som virker, holde foredag, hjelpe klienter, kanskje hjelpe deg, nå, bidra i media, bidra med disse løsningene, hjelpe flest mulig på best mulig måte, «bidra mens jeg sover», utvike masse løsninger, spre alt til alle – helt gratis, så blomstrer jeg fysisk og mentalt. Når jeg kjenner at jeg virkelig har lyst til det, så svever jeg.

Nå er det ikke sikkert at den strategien gir bedre økonomi, men den gir verdier for flere enn meg selv. Jeg tror at hvis du skaper verdier for flere enn deg selv og dine, og at du sprer verdier slik at andre har glede og nytte av det så får du verdier på en eller annen måte. Penger er jo i seg selv en målestokk for verdier. Uansett så føles det riktig og bra.

Som foredragsholder

Som foredragsholder holder jeg foredrag for tusenvis av mennesker hvert år, og det er fortsatt skummelt etter snart 20 år på scenen/gulvet. Jeg er redd for mye, og alle som driver med sånt, eller skal på scenen for første gang kjenner frykten for alt og ingenting. Jeg spør til og med forsamlinger hva de tror jeg er redd for, når jeg snakker om dette, slik at jeg får tips om ting jeg ikke viste jeg var redd for engang (en form for mental risikosport jeg utsetter meg for, for å teste denne løsningen i praksis).

Mange tror at trikset er å forberede seg godt, se deltakerne som nakne, eller at det blir bedre med tiden, men de har feil motiver. De tror frykten skal bort. Men frykten skal ikke bort, den skal brukes. Den skal brukes til det som er viktig når du står der: å gi tilhørerne verdi for den tiden de bruker på deg. Å formidle noe som gir tilhørerne noe. Frykten skal brukes til å gjøre ditt beste, være ditt beste og levere ditt beste.

Også kommer lysten inn: hvorfor ikke ha det litt gøy? Hvorfor ikke få deltakerne til å le litt? Hvorfor ikke skape noen gode øyeblikk for alle? Hvorfor ikke gjøre så godt du kan for at deltakerne får noe de kan bruke på veien videre? Det har jeg jo lys til.

Får du hundrevis av mennesker til å le, da er livet godt – for alle. Hadde du ikke hatt din venn i frykten, så hadde du sannsynligvis ikke skapt noe bra i salen

Dette var noen av mine eksempler. Forsøk selv, du har helt sikkert dine egne frykter. Jeg håper dette er nyttig for deg, fortell meg gjerne hvordan det går.

Tenk også over at frykt bare er en form for selvopptatthet – bruk heller Intelligent Egoisme for å få til noe bra for andre og deg selv.

«Frykten blir din venn når du lytter – din fiende hvis du flykter»