Bygg selvtillit!

publisert i Løsninger | 0

Selvtilliten er der, hent den frem med 6 enkle grep:

1. Aksepter deg selv

Selvtillit betyr å ha tillit til deg selv som den du er, ikke den du vil være. Da må du akseptere deg selv. Du må akseptere det positive og negative ved deg, alle dine tanker og følelser. Du må akseptere din fortid, nåtid og fremtid. Selvtillit betyr ikke å fremstå som feilfri. Det negative og det positive er en del av deg, aksept av dette gjør godt. Det gir deg en fast grunnmur for veien videre:

Sånn er det bare, sånn er jeg bare, det skjedde og jeg er fortsatt med. Jeg lærer og jeg utvikler meg, jeg vokser, jeg lever, jeg er

Aksept av deg selv gir tillit til deg selv. Tillit til deg selv gir tro på deg selv. Da kan du bli det som er riktig for deg, når du gir deg selv tillit til å være den du er. Det er først når du aksepterer noe at du kan utvikle det.

Dårlig selvtillit betyr i praksis at man ikke er den man er

2. Gjør ”ingenting”

Gjør ingenting og gjør det helt, det gir energi og mental styrke. Bruk litt tid hver dag til oppladning og sortering. Ligg på sofaen og stirr i taket eller ta pauser fra kontorpulten og arbeidet. Gi kropp og sinn litt fri, du trenger det. Legg bort mobiler, datautstyr, TV, musikk og andre lyder og gi hjernen fritt spillerom. La tankene fly i alle retninger. Gi litt blaffen i verden og ikke heng deg opp i tanker om ting du skal gjøre, beslutninger du må ta, ting du angrer på og lignende. Ingenting haster – ingenting er viktig – ingenting betyr noe i pausen. Ingenting betyr faktisk ganske mye.

→   Den beste medisin mot stress og utbrenthet

La tankene fly. Ikke stopp det som kommer selv om det virker ubehagelig eller vondt. Det er bare vondt, det er ikke farlig. Ikke heng deg opp i tanker, bare la de rase videre. Dette sorterer og rydder opp i hjernen, og etter hvert så slapper kroppen av og lader seg opp. Opplever du at du blir slappere trenger du kanskje det.

→   How to change Your entire life by doing ABSOLUTELY NOTHING

Ting med skjermer på kan være gøy og bra, men kan også funger som et dop. ”Skjermdopet” gjør at vi flykter fra oss selv og mister verdifulle og livsviktige signaler fra oss selv. «Skjermdop» er som annen dop, en deilig flukt med utfordrende bivirkninger!

Sleep3. Sov deg sterk

Når du sover bygger kroppen seg opp fysisk og psykisk. Hjernen sorterer tanker og rydder opp når du drømmer. Vår energi blir til mens vi sover, og energien påvirker hvordan vi ser verden og oss selv. Mye energi gir automatisk glede og lyst og en god selvfølelse, en god selvfølelse gir automatisk selvtillit. Gi deg også av og til tid til å sove til du våkner av deg selv.

Sov så mye du kan, hvis søvnen er naturlig – du trenger det sikkert

4. Bruk kroppen riktig

Alle levende celler trenger stimulering og ro. Kroppen er skapt slik den er for en grunn. Bruk kroppen og bruk hele deg som det mennesket du er, og du vil føle deg bedre. Bevegelse er viktig. Kroppen har også en fantastisk evne til å fortelle hjernen hva den trenger, sett av litt tid til å lytte. Spør deg selv jevnlig hva kroppen din trenger og forsøk å gjøre det den forteller deg når det er mulig. Stol på det den forteller deg. Den er et resultat av mange millioner års utvikling, en rimelig perfekt versjon.

5. Lag en personlig CV

Du er det du husker og tenker, det baserer seg på erfaringer i din historie som påvirker deg. Dette er også den viktigste prosessen for utvikling av selvtillit.

De fleste mennesker er flinke, men ikke så flinke til å være flinke

Oppgaven er enkelt men krever innsats og tar litt tid. Noter ned i stikkordsform alt i din historie som er positivt. Alt du har gjort, alle ferdigheter du har, alle opplevelsene du har hatt, alt det fine du kan komme på, alt som er litt eller veldig positivt fra din historie. Dette skaper din identitet, dette er i virkeligheten deg. Det tar tid før ting setter seg i hjernen, så les igjennom listen daglig. Og dette er viktig: Gjør det enkelt, detaljert og uten krav til at det kunne vært bedre, eller at det ikke var bra nok, eller at det ikke er noe å skryte av. Det er en kartlegging av din verdi ovenfor deg selv og skal derfor inneholde alle større og mindre verdier. Hva andre mener om det er ikke viktig.

HappySunsetSe på det som dine mentale enheter som for eksempel at du kan snakke, du kan snakke flere språk, du kan skrive, lese, le, være morsom, kle på deg, lage mat, alt som er positivt selv om det har blitt en selvfølge. En del selvfølgeligheter blir sterkt savnet når de blir borte. Det å gjøre det detaljert betyr å utdype og finne det positive i en opplevelse, selv om resultatet ikke ble så bra. Et eksempel kan være at du fikk en nydelig datter selv om ekteskapet ikke gikk så bra. Du gjorde det vanvittig godt på jobbintervjuet selv om du ikke fikk jobben osv.

Finn noe positivt i alle situasjoner hvis du har lyst.

Sånn som han som kjøpte seg for trange sko når alt så svart ut. Han gikk hele dagen og gledet seg til å ta av seg på bena.

Her dukker det vanligvis opp noen feller. Med en gang man kommer på noe positivt dukker det ofte opp ett «men…det var ikke så bra» eller lignende. Glem alle «men», de bygger selvtilliten ned. Ikke still krav, ikke vurder som om det kunne vært bedre eller ikke er bra nok. Har du gjort noe kan du gjøre det igjen, dvs en positiv ferdighet. Kunne du gjort det bedre, hadde du sikker gjort det bedre. Ting er som de er, hent frem det som kan brukes til å bygge selvtillit. Da blir det også vanligvis bedre neste gang.

6. Hva er riktig for deg?

Spør deg selv jevnlig hva som er riktig for deg å gjøre nå og fremover, hvordan det er riktig for deg å være nå og fremover. Tilstreb deg å følge det etter hvert som du vokser. Handling og mestring, prøving og feiling bygger oss videre opp. Å gjøre og å være deg selv mer og mer skaper styrke, helhet og trygghet.

Lær deg å følge egne premisser, en livslang men god og sunn reise